Berpandukan
kepada data di bawah, terdapat beberapa cabaran atau halangan penggunaan media
sosial di Malaysia.
Berpandukan
kepada data tahun 2011 yang dikeluarkan oleh CyberSecurity Malaysia, penipuan
menunjukkan kadar yang tertinggi iaitu sebanyak 5,328 kes. Jumlah yang tinggi
ini menjadi punca para usahawan dan pelanggan tidak berani untuk menggunakan
media sosial bagi menjalankan perniagaan atau membeli atas talian. Ini
menunjukkan bahawa sebilangan pengguna telah menyalahgunakan teknologi bagi
kepentingan peribadi.
Cabaran
atau halangan kedua tertinggi ialah ‘Spam’. ‘Spam’ ialah istilah yang sering
digunakan untuk emel yang tidak diundang atau tidak dikenali pengirimnya. Emel
tersebut terus memasuki emel pengguna tanpa diundang dan mempromosikan produk
atau perkhidmatan yang ingin ditawarkan oleh pengirim. Kiriman tersebut
kadangkala mengandungi virus yang boleh merosakkan Sistem Operasi (OS) sesebuah
komputer atau telefon pintar.
Pencerobohan
merupakan cabaran atau halangan yang ketiga tertinggi di Malaysia dengan jumlah
kes sebanyak 3,699. Pengubahsuaian data atau maklumat dalam iklan di media
sosial terjadi disebabkan sifat tidak bertanggungjawab sesetengah pihak. Sering
juga berlaku apabila pengguna ingin mengakses produk yang diiklankan, capaian
laman web tersebut bertukar ke laman yang tiada kaitan dengan produk tersebut.
Bagi mengatasi masalah ini, usahawan perlu meningkatkan ilmu dalam bidang
teknologi maklumat dan mewujudkan sistem keselamatan di media sosial.
Cabaran
cabaran lain ialah seperti cubaan pencerobohan, penyebaran kod merbahaya,
gangguan siber, laporan vulnerabilities, gangguan perkhidmatan dan berkaitan
kandungan. Jumlah keseluruhan kes yang dilaporkan bagi tahun 2011 ialah 15,218 kes.
Selain dari cabaran atau halangan yang
dinyatakan di atas, terdapat juga cabaran atau halangan yang bersifat konvensional
di mana hanya usahawan yang mempunyai atau menggunakan media sosial sahaja
boleh memasarkan produk atau perkhidmatan perniagaannya. Walau bagaimanapun,
dengan kepesatan teknologi masa kini, bilangan usahawan yang tidak menggunakan
media sosial adalah kecil berbanding bilangan yang menggunakannya.
No comments:
Post a Comment