Media
sosial adalah salah satu cara masyarakat pada masa kini berhubung,
berkomunikasi dan berkongsi maklumat secara atas talian antara satu sama lain. Seperti
sedia maklum, masyarakat pada zaman dahulu berhubung dengan cara menulis surat
ataupun telegram. Maklumat yang diterima mungkin telah berlaku 4 – 5
hari lepas. Zaman telah berubah, penggunaan teknologi
moden telah menggantikan peranan surat sebagai salah satu cara perhubungan.
Hanya dengan klik sahaja segala maklumat boleh disampaikan kepada sesiapa
sahaja walaupun di mana mereka berada.
Facebook,
Instagram, Twitter dan banyak lagi adalah contoh media sosial yang sering
digunakan oleh masyarakat pada masa kini. Penggunaanya yang mudah (user
friendly) membolehkan pengguna pelbagai peringkat umur dan jantina mengaksesnya.
Pengguna yang tidak mempunyai komputer, telefon pintar dan talian internet
boleh melayari laman media sosial samada di cybercafe ataupun Medan Info Desa
(disediakan oleh kerajaan untuk penduduk di kawasan luar bandar).
Di
samping untuk berhubung, masyarakat telah menjadikan media sosial sebagai salah
satu platform untuk menjalankan perniagaan secara online.Perniagaan secara alam
maya bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Perumpamaan yang menggambarkan peningkatan
jumlah usahawan yang menggunakan media sosial sebagai salah satu cabang
pengiklanan di Malaysia. Pelbagai produk dan perkhidmatan seperti produk
kecantikan, pakaian, makanan sejuk beku, alatan permainan dan banyak lagi boleh
didapati di media sosial.
Boleh
dilakukan pada bila-bila masa, tempat dan menjimatkan kos menjadikannya begitu
popular di kalangan usahawan dalam memasarkan produk mereka. Target pemasaran
melalui media sosial tidak terhad kepada masyarakat setempat sahaja tetapi
meluas kepada masyarakat seluruh dunia. Sebagai contoh usahawan internet yang
berjaya, Irfan Khairi seorang yang tidak dikenali sebelum ini tetapi telah berjaya membuka mata semua pihak dengan
kejayaannya.
Walaupun
penggunaan media sosial itu mudah, terdapat beberapa perkara perlu diambil tahu
oleh usahawan seperti ciri-ciri keselamatan pada iklan dan cara persembahan
bagi menarik minat pelanggan untuk membeli. Pengguna yang tidak
bertanggungjawab akan cuba membuat pengubahsuaian atau pencerobohan ke atas
iklan yang dipaparkan. Ini merupakan cabaran atau halangan yang perlu dihadapi
oleh usahawan. Iklan yang menarik serta
mudah difahami akan membantu meningkatkan jualan seterusnya melonjakkan keuntungan.
No comments:
Post a Comment