Tuesday 19 January 2016

Tahap Penggunaan Media Sosial Dalam Perniagaan Di Malaysia


 
 
Menurut sumber www.wearest.org yang diterjemahkan daripada infografik ‘The Malaysian Insider’ tahap penggunaan Internet di Malaysia bagi tahun 2013 ialah seramai 19.2 juta pengguna. Daripada jumlah tersebut, seramai 15.6 juta pengguna aktif menggunakan Facebook. 64% daripada jumlah populasi menggunakan media sosial. Manakala 58% pengguna telefon pintar menggunakan aplikasi media sosial.
            Purata masa yang digunakan oleh rakyat Malaysia untuk melayari Internet ialah selama 5 jam 36 minit sehari. Daripada jumlah tersebut 3 jam 17 minit digunakan untuk melayari laman media sosial.
            Jumlah pengguna Internet di Malaysia tinggi, tetapi penggunaan media sosial bagi tujuan perniagaan masih lagi berada di tahap yang rendah (Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia). Walau bagaimanapun, perkembangan penggunaan media sosial dalam perniagaan menunjukkan perkembangan positif di mana jumlahnya meningkat dari saban tahun. Peningkatan ini dipengaruhi oleh sikap pengguna yang mula sedar akan kelebihan yang wujud dalam laman media sosial.

No comments:

Post a Comment